Tuesday, February 24, 2009

بررسی عوامل موجود در وخامت اوضاع مسکن

رییس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی تهران از رشد 200درصدی قیمت آجر در سال جاری در مقایسه با سال 86 خبر داد.
محمدجعفر منتظری، در گفت وگو با دنیای اقتصاد پیرامون آخرین وضعیت بازار مصالح ساختمانی در تهران گفت: امسال نیز در ادامه روند رشد قیمت مصالح ساختمانی که طی سال گذشته رخ داد، قیمت اغلب مصالح اساسی افزایش یافت.به طوری که گچ از کیسه ای 700 به 1200، ماسه از تنی 5هزار به 6500 و آجر از تنی 15هزار به 45هزار تومان در فاصله بهار 86 تا 87 رشد قیمت داشته است.
وی تصریح کرد: در بازارهایی نظیر سیمان و آهن آلات ساختمانی نیز وضعیت به گونه ای است که اگر یک تن سیمان با نرخ دولتی بین 45 تا 50هزار تومان باشد، در بازار آزاد با قیمتی بین 100 تا 115هزار تومان عرضه می شود. هر چند که در زمان واگذاری توزیع سیمان به فرمانداری ها نیز بازار سیمان متشنج شد، اما اعلام رقم هایی نظیر 170هزار تومان برای فروش سیمان در بازار آزاد دور از واقعیت بوده و تاکنون اتفاق نیفتاده است.
به گفته وی، طی سا ل جاری و در مقایسه با مدت مشابه در سال 86، قیمت سیمان در بازار آزاد فرق چندانی نداشته است.
وی درباره اوضاع بازار آهن آلات ساختمانی به ویژه میلگرد نیز توضیح داد: میلگرد هم همانند اغلب مصالح ساختمانی با رشد قیمت در سال جاری مواجه بوده، به طوری که در اواخر بهار 86 یک کیلو میلگرد حدود 600تومان معامله شد، اما طی همین مدت در سال جاری حدود 1250 تومان عرضه می شود.
وی درباره ملزومات شرایط کاهشی یا تثبیت قیمت مصالح ساختمانی در کشور گفت: در شرایط کنونی دو راه وجود دارد؛ یا ساخت وسازها کاهش یابد یا تولید داخل و واردات در بخش مصالح ساختمانی افزایش یابد.در غیر این صورت، رشد قیمت ها در این بخش انتظار می رود.
وی ابراز عقیده کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی تاثیری بر گرانی مسکن نخواهد داشت، چرا که در قیمت تمام شده هر مترمربع واحد مسکونی بین 10 تا 20درصد به عوارض ساخت وساز، حدود 10درصد دستمزد کارگر و حدود 8 تا 10درصد مربوط به مصالح ساختمانی است و مابقی آن مربوط به قیمت زمین و گران بودن آن در اغلب نقاط کشور به ویژه کلانشهرها مربوط بوده و شواهد نشان می دهد طی یکسال گذشته قیمت زمین در شهرهای بزرگ حدود 200درصد رشد داشته و همین عامل گرانی خانه ها خواهد بود.

No comments:

Post a Comment